Duhai Bakal Suamiku..



Pernah ada yang bertanya, " nor,kitak pun hantaran kelak mesti mahal kan?biasala pompuan kinek tok,,,paling jaik hantaran pun RM 10,000..betul sik?”

Ada juga yang bertanya, " siapa yang jadi bakal husband kitak kelak? Mesti kitak cari yang sama bidang kan? Doktor,medical assistant, lab technician or radiographer kan?"

Semua soalan tu ku sambut dengan senyuman sahaja…Senyum itu bukan tandanya aku mengiyakan atau mempersetujui semua yang mereka tanya or katakan..Senyum itu menunjukkan aku mengerti maksud mereka..Betapa stereotypingnya mereka menilai dirikudan wanita lain yang sama sepertiku..Aku ingin menjadi seorang muslimah solehah..

Namun, ketahuilah duhai bakal suami ku..

Cinta ku bukan untuk di ukur dengan nilai ringgit mu.. Bukan juga dengan nilai emas permatamu.. Yang aku perlukan cuma dirimu.. Yang ikhlas mencintai aku walau siapa pun diriku...

Aku tak pernah meletakkan harga di atas diriku untuk kau miliki sebagai penghias pelamin hidupmu...Malahan tidak jua di pihak ibu bapa ku.. Aku menyedari kekurangan diri.. Tidak selayaknya aku bergandingan dengan mu sebagai permaisuri jiwa dan dunia mu..

Tak perlu dikau menyuntingku dengan gunungan emas, kilauan permata, bukuan wang ringgit... Namun cukuplah sekadar sepasang telekung solat dan sejadah.. Yang bakal mengikat kita dengan lebih erat lagi.. Bukan untuk keduniaan semata, namun yang utama adalah akhirat sana... Bukan niat ku untuk menetapkan syaratnya sedangkan ku tahu mahar itu wajib namun berlandaskan kemampuanmu.. Walaupun dikau mampu untuk menyediakan aku istana, aku tetap memilih teratak usang yang dibina bersama.. Walaupun dikau mampu menyediakan aku puluhan dayang yang membantu, mohon ku padamu, izinkan aku berkhidmat kepadamu dengan tulang empat kerat ku..Walaupun dikau mampu menyediakan aku sebuah kehidupan mewah, aku tetap memilih sederhana bersamamu.. Maafkan aku andai aku menolak pemberianmu kelak.. Yang ku mahu cuma sebuah cinta mu yang ikhlas mencintai ku kerana cinta Nya.. Bukan kerana aku adalah aku yang kau puja..Kerana aku pasti akan meninggalkan mu di dunia.. Namun akan ku nantikan kau di 'sana'...

Wahai kekasih...

Penat sudah aku lalui kehidupan yang penuh dengan dugaan dan godaan ini... Penat sudah aku jalani sebuah kehidupan yang berlandaskan kehendak fitrahku.. Sudikah dikau memimpin tanganku, untuk ku berjalan seiringan dengan mu menuju ke jalanNya, sayang? Gusar di hati mendesak daku meminta dikau menghadirkan diri sebagai yang halal buat ku.. adakah keterlaluan permintaan ku ini demi menghalalkan segala rasa di hati? Tak tertahan rindu yang mendesah.. Sayang yang terlimpah.. Kasih yang tercurah.. dan impian yang menggugah..


p/s: setiap individu mempunyai sifat yang berbeza.. :)

No comments:

Post a Comment