Meminta Maaf,Memaafkan dan Melupakan

Entry nie mcm simple je..Tapi perkara ini adalah yg slalu berlaku dalam khidupan kita seharian. Tak kira kita meminta maaf atau memaafkan orang. Kata maaf itu melambangkan penyesalan kita terhadap apa yang telah kita lakukan.

Meminta maaf

Lazimnya bila kita melakukan kesalahan,kita sepatutnya meminta maaf x kira kesalahan tu kecil or besar.Tetapi,mudah ke orang nak meminta maaf?x yah cri jauh2..tgk dri sndri..senang ke nak minta maaf bila dah buat kesalahan?for me,it is difficult u know..sebab ssh sgt nak minta maaf bg aq sebab aq MALU n TAKUT Click Me~ ..huhu. Unfortunately, if someone yang ego tinggi, jangan mimpi la dia nak minta maaf wlpun dia taw tu kesalahan dia. Tapi, ada juga orang yg mudah meminta maaf even dia rasa n taw bkn dia yg salah.Sikap tu kita kena puji dan harus ada dalam hidup kita.

Kadang kala benda simple pun boleh jadi isu maaf memaaf nie.Contohnya bila kita terlanggar orang secara tak sengaja. Terutama bila kita tengah kejar masa Click Me~, org plak ramai. Kalau kita minta maaf cepat2 confirm org tu x jd i nak mrh n mst dia akan senyum je Click Me~...Kalau lelaki terlanggar perempuan boleh jdi tu jodoh mereka gak kan? Click Me~

Tapi, if kita tak minta maaf, silap2 boleh dapat maki hamun Click Me~ orang yang kena langgar tu. Kalau x pun,smpai bila2 org tu akan ingat. Entah2 jadi perbualan hangat kat opis kak bedah..hehehhe..

Itu hanya perkara kecil,pun boleh jadi besar and berat if kita tak meminta maaf.Bagaimana kalau perkara tu perkara berat?boleh jadi dendam taw..





Memaafkan


Tahu x memaafkan tu salah satu cara mengurangkan stress Click Me~..Seriusly benar belaka...Dah try dah. My fren ada gtaw,dia pernah attend satu ceramah. Penceramah tu yg gtaw yg stress tu boleh mengurangkan stress..Mang btul la pa dia ckp tu..Mang x tpu..Cuba korang buat gak..mesti rsa mcm pa aq rs... Penceramah tu ada jgak ajar cara-cara memaafkan orang seikhlas hati. Bila aq cuba je cr yg dia ajar,mmg terasa sgt smpai menitik air mata.. (nie utk org emo mcm aq la ) Click Me~

Nie cara2 nya..terpulang la korang nak doa senyap2 or smbil berckp..terpulang pada keikhlasan hati anda okeyh..

"Ya Allah, saya memaafkan (nama orang yg difikirkan) kerana Allah Ta'ala.Saya maafkan setiap apa yang dia telah  lakukan kepada saya selama ini dengan seikhlas hati saya.. Saya memaafkan (nama orang yang difikirkan) kerana Allah Ta'ala (ulang 3 kali)"


InsyaAllah akan jadi tenang lepas tu.





Memaafkan dan melupakan


Tapi mudah ke orang  nak memaafkan kesalahan orang lain dan melupakan perkara tu seikhlas hati? Click Me~ Lagi2 kalau kesalahan tu agak berat. Maksudnya melupakan terus hal tu tanpa di ingat lagi.

Tapi yang sering berlaku,walaupun mulut kita kata kita memaafkan orang tu, tapi kita mesti akan ingat perkara tu. Lagi2 kalau perkara tu melukakan hati kita.Yang memberi kesan mendalam dalam diri. Perkara tu boleh menjadi ungkitan di kemudian hari even maaf telah di berikan. Ada kan benda mcm tu sbb aq sendiri pernah alami bnd tu..huhuhuhu.. X boleh nak tpu la.Kita bknla nak menanam dendam dlm dri kita, cuma itu mcm menjadi bnd yg akan kita akan kenang smpai bila2. Tak boleh and sukar untuk di lupakan.

Sangat ssh nak cari org yg boleh lupakan perkara yang menyakitkan dalam diri dia mcm tu je. Kalau kesalahan tu melibatkan duit,lagi ssh org nak lupakan.Kan?Ternyata tidak mudah untuk menanamkan sikap ikhlas dalam dri untuk memaafkan orang lain.

"Orang yang berjiwa besar ialah orang yang mampu memaafkan kesalahan orang lain walaupun betapa sakit hati ketika kesalahan itu dilakukan ke atas dirinya kerana menyedari  bahawa kemaafan meraih kasih sayang Allah SWT, tidakkah Allah antara namaNYA 'Al-Afuwwu' Maha Pemaaf.Maka ketika kita memaafkan kesalahan orang lain kita sedang berusaha merapatkan diri dengan Maha Pemaaf!"


p/s: tetapi untuk kesalahan yang berulang kali,mudah ke untuk kita memaafkan? Click Me~
Susahkan untuk menilai hati, walaupun hati kita sendiri ... 





No comments:

Post a Comment